Erfaringer med indvendig isolering af gammel kælder

Forum Alt om byggeri Erfaringer med indvendig isolering af gammel kælder

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Brian_M
    Deltager

Hej

Jeg har købt et hus fra 1950 ca. Det er bygget op med funda-blokke i kælderen og gasbeton i stueetagen.
    Jeg vil gerne isolerer min kælder, i et materiale der kan ånde og giver et sundt indeklima.

Er der nogle af jer, som har erfaringer på det her punkt?

Mvh
    Brian Mortensen

Duncan Lithgow
    Deltager

Det er som regel en dårlig idé at isolere indefra. Det sænker temperaturen på den udvendige del af konstruktionen og vil i yderste fald giv kondens på bygningsdelen. Det kondensvand har ingen måde at kom væk og giver skimmel og andre problemer.

At konstruktionen bliver ‘åndbar’ er slet ikke nok til at man kan være sikker på væggen vil kunne holde sig tør.

Her er bolius’ advarsler: https://www.bolius.dk/saadan-isolerer-du-husets-ydervaegge-indefra-16411/

Videncenter for Energibesparelser i Bygninger skriver “Kældervægge bør efterisoleres, hvis den samlede isoleringstykkelse svarer til 50 mm eller mindre. Efterisolering af kældervægge bør ske udefra – se Videncentrets
    Energiløsning: ”Udvendig efterisolering af kældervæg”. På nuværende tidspunkt kan Videncentret ikke anvise en 100 % sikker løsning på indvendig efterisolering af kældervægge, idet efterisolering indefra altid vil medføre en vis risiko for fugt og deraf følgende risiko for skimmelsvamp. Risikoen kan nedsættes, men aldrig helt elimineres ved at følge denne energiløsning. For at
    understrege, at der er risiko ved løsningen, er illustrationerne overstregede.”

Den fulde tekst finder du i deres hæfte ‘Energiløsning: Indvendig efterisolering af kældervæg’ på https://www.byggeriogenergi.dk/energiloesninger/efterisolering-af-gulv-kaelder-og-fundament/

Mvh Duncan Lithgow
    (bygningskonstruktør)

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.